sunnuntai 4. joulukuuta 2016

Hei me muutetaan maailmaa!

Maailmaa ei muuteta nopeasti. Varmaa on kuitenkin, että sitä muutetaan jatkuvasti. Jotkut muutokset tapahtuvat salakavalasti niin, että vasta historiankirjoittajat kertovat muutoksen tapahtuneen. Teot tai tapahtumat, jotka oikeasti ovat maailmaa muuttaneet ovat itse asiassa muovanneet paljoltikin vain ihmisten ajattelutapaa. Ne ovat myös tuoneet yleiseen ilmapiirin uusia toiveita tai pelkoja. Monesti suurikin muutos lähtee hyvin pienen mutta asiaansa vahvasti uskovan ryhmän periksiantamattomuudesta. Ryhmä ei välttämättä edes kasva erityisen suureksi, vaan saa hitaasti muovattua suurten massojen mielipiteitä hyväksyvämmäksi ja lopulta jossain vaiheessa asioista tulee ihmisten ajatuksissa arkipäiväisiä.

Ympäristönsuojelu on yksi esimerkki tällaisesta asenneilmapiirin muutoksesta. Kukaan ei voi väittää, ettei työ olisi vielä pahasti kesken, mutta jos katsotaan ajassa vaikka vain kaksi vuosikymmentä taaksepäin, on muutos yleisessä ilmapiirissä ollut merkittävä. Ei kuitenkaan välttämättä tietysti riittävä. Muutoksen tarpeen hyväksyminen vie joskus aikaa tuskastuttavan kauan. Monista ympäristöä vähemmän kuormittavista asioista on kuitenkin jo nyt tullut maailmanlaajuisesti normaali tapa toimia ja toisaalta tietyt vanhat ympäristöä saastuttavat toimintatavat ovat jääneet niin täysin ilman yleistä hyväksyntää, että ne ovat poistumassa kokonaan. On mahdotonta sanoa ketä tästä voimme kiittää, mutta tuskin kiitos on se mitä asiaan uskovat kaipaavatkaan. Palkinto on jotain suurempaa.

Samankaltaista kehitystä on ollut nähtävissä viimeaikoina myös kotimaisuutta suosivan ajattelutavan palautumisen osalta. Kehityksen tietysti soisi olevan vielä paljon nopeampaa ja olisi koko Suomen kannalta tärkeää, että suuret suomalaiset valmistavat yritykset ottaisivat itse myös lusikan kauniiseen käteen ja siirtäisivät tuotantoansa takaisin Suomeen. Suomalaisen työn liiton Sinivalkoinen jalanjälki kampanja järjesti perjantaina 2.12. toisen kerran Osta työtä Suomeen -päivän, jonka tavoitteena oli, että suomalaiset ostaisivat yhtenä päivänä ainoastaan suomalaisia tuotteita ja palveluja. Laajemmin ajateltuna päivän tarkoituksena oli todennäköisesti herätellä suomalaisia ajattelemaan kotimaisen työn suosimisen merkitystä ja ennen kaikkea myös toimimaan sen mukaisesti. Facebookissa tapahtumaan ilmoitti osallistuvansa yli 2200 ihmistä. Tarina ei tietysti kerro, että ostivatko nuo ihmiset erityisesti suomalaisia tuotteita tai palveluja kyseisenä päivänä, mutta tämä ei ole edes välttämättä se olennaisin asia tapahtumassa. Paljon olennaisempaa on, että nuo ihmiset osoittivat tukensa asialle ja laittoivat sanaa eteenpäin. Tapahtumaan osallistuneiden joukossa on myös varmaan paljon itsenikin kaltaisia ihmisiä, joille kotimaisten tuotteiden ostaminen on itsestäänselvää ja jokapäiväistä. Se ei vaadi mitään erityistä päivää, että ruokakaupassa voi valita Suomessa valmistetun ketsupin ulkomaalaisen sijaan tai ostaa aina kotimaiset keksit kahvipöytään.

Muuttuuko sitten mikään tällaisilla tapahtumilla? Moniko muutti kulutustottumuksiaan kampanjan vuoksi? Luultavasti ei kovin moni. Vielä tällä kertaa. Ehkäpä kuitenkin osa Ostetaan työtä Suomeen -päivästä kuulleista ja Facebookissa ilmoituksen nähneistä pysähtyi maistelemaan ajatusta hetkeksi. Seuraavan vastaavanlaisen tapahtuman tai mainoksen osuessa kohdalle kotimaisten tuotteiden ja palveluiden suosiminen tuntuukin jo paljon tutummalta ajatukselta. Ja maailmamme muuttuu, pala kerrallaan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...