Ensimmäisessä videossa vuoden 2015 positiivisin suomalainen Robin jutustelee suomalaisten tuotteiden valitsemisesta. Hän on aikalailla asian ytimessä, kun hän toteaa pyrkivänsä aina ostamaan suomalaisen tuotteen, koska ne ovat vain parempia. Ei siihen sen kummoisempaa syytä tarvita. Nostin aikaisemmin tässä blogissa muitakin asioita esille, mutta uskoisin, että Robin on löytänyt sen tärkeimmän. Loistavaa duunia!
Toisessa videossa Meconet Oy:n myynti- ja asiakkuusjohtaja Markku Kuismin kertoo kolme pääkeinoa, joilla he aikovat pitää valmistuksen Suomessa:
1. Laatu ja toimitusvamuus
2. Kilpailukyky ja jatkuva parantaminen
3. Asiakasyhteistyö ja asiakaspalvelu
Tämänkaltaiset asiat kummittelevat varmastikin taustalla, kun Robinillekin on tullut mielikuva Suomessa valmistettujen tuotteiden paremmuudesta.
Kolmannessa videossa Suomen rahapajalla pohditaan työn muutosta Suomessa. "Työn luonne on muuttunut kovasti, mutta yhtälailla siinä arvoa tehdään kokoajan". Arvo on hieno sana, jota voisi pohtia vähän enemmänkin. Arvo, arvokas, arvostus... Sana suorastaan säteilee erilaisia merkityksiä, jotka ovat vahvasti tunnepohjaisia. Jokainen kokee erilaiset asiat arvokkaiksi, mutta kun puhutaan työn tuottamasta arvosta tarkoitetaan usein sitä arvonlisää, joka saadaan vähentämällä saadusta tuotoksesta ostopanosten arvo. Arvon syntyminen on helppo ymmärtää, kun rahapajalla tehdään metallista käypää valuuttaa, mutta hieman hankalampaa se on esimerkiksi bloggaajien tuotosten osalta. Arvoa ei kuitenkaan saada koskaan käteen tunnusteltavaksi, vaikka mitata sitä ehkä voidaankin.
Mikä sitten on tyypillistä suomalaiselle työlle? "Rehellisyys, ahkeruus ja tehdään asiat kunnolla alusta loppuun asti. Se on suomalaista". Ja se luo arvoa. Ei muuta lisättävää!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti