Tehty Suomessa - Käytettävä usein! |
Olen kirjoittanut paljon nimenomaan Suomessa valmistettujen tuotteiden kaupasta täällä Suomessa. Tarkoitus ei kuitenkaan missään nimessä ole sanoa, etteikö vienti ulkomaille olisi erittäin tärkeää. On se, mutta edes kotikentällä myynti ei ole helppoa, jos visio ei ole selvä. Varma asia on kuitenkin, että suomalainen yritys saa yksittäisen kaupan aikaan helpommin kotimaasta kuin ulkomailta. Haluan siis sanoa, että kannattaa totta kai yrittää saada myyntiä ulkomailta heti kuin mahdollista, mutta kyllä vahva kannattaa olla ainakin kotona. Kyllä se vaan on helpompaa.
Onko Suomessa valmistettujen tuotteiden huono saatavuus siis tosiaan pelkästään Suomalaisten valmistajien oman markkinointitaidottomuuden syytä? No, tuskinpa sentään. Kyllä varmasti vähintään yhtä suuri syyllinen on suomalaisen kaupan keskittynyt järjestäytyminen. S-ryhmä ja Kesko ovat aivan liian kauan saaneet määrittää mitä suomalaiset ostavat. Ja näiden kauppaketjujen pettämätön oivallus on ollut tarjota asiakkailleen mahdollisimman kaukaa mahdollisimman halvalla ostettua huonolaatuista tavaraa mahdollisimman kovalla katteella. Asiakashan on kuitenkin tyytyväinen saadessaan bonusta ja plussaa.
Asialla on aina myös toinen puoli ja sitä kautta päästään kepeästi siihen toiseen syyhyn miksi suomalainen ei osta kotimaassa valmistettuja tuotteita. Valmistusta on jo siirtynyt niin paljon pois maasta, että on todella paljon tuotteita, joita ei yksinkertaisesti enää valmisteta Suomessa. Valmistettiin kyllä vielä silloin kuin minä olin lapsi... Valmistus on siirretty jonnekin, missä valmistajille ei tarvitse maksaa palkkaa tehdystä työstä (siihen kuuluisaan tarkasti valittuun tehtaaseen, jossa kaikki on varmasti hyvin). On erittäin mielenkiintoista, että ajoittain kuulee tuotteensa halpatyömaissa valmistavien yritysten kertovan, että itse asiassa valmistus ei Suomessa edes onnistuisi, koska täällä ei ole alan osaamista. Kaikki exceliä käyttäneet tietävät, että tässä kohtaa törmättäisiin kehäviittausvaroitukseen. Ensin siis lopetetaan valmistus ja sitten kerrotaan, että ei voitaisikaan valmistaa, koska valmistus on lopetettu.
Perkele! Täällä valmistetaan maailman laadukkaimpia autoja. Täällä valmistetaan maailman parhaat kaijuttimet. Ja kotimaisen miesten paidan valmistajalla on pokkaa kirjoittaa paidan pesulappuun: "Käytettävä usein". Kyllä Suomessa siis osataan. Ja osataan varmasti myös kilpailukykyiseen hintaan. Jos yritysjohtajalla ei kuitenkaan tule muuta keinoa mieleen saada yritystä menestymään kuin siirtää valmistus ulkomaille, niin kaikkien kannalta olisi paljon parempi, että yritys päästäisi puikkoihin jonkun, joka osaisi luoda yritykseen innovattiivisuutta ruokkivan ilmapiirin ja huipputehokkaan myyntitiimin. Näistä tekijöistä yrityksen menestys kuitenkin lähtee. Ei kulujen jatkuvasta karsimisesta.
Sanotaan mitä sanotaan, mutta on päivän selvää, että suuri osa yrityksen identiteetistä menee niin kuin lapsi pesuveden mukana, kun yrityksen sydän eli valmistustoiminnot siirretään kauas yrityksen kotikonnuilta. Liian monelle suomalaisyritykselle se on ollut se ensimmäinen askel kohti jatkuvan näivettymisen tietä. Yrityksen identiteetistä rakentuu myös yrityksen brändin kova pohja. Maistellaanpas hieman muutamaa lausetta: "Made in Romania", "Made in Bangladesh", "Made in Finland". Mitä lukee sen suomalaisen yrityksen tuotteessa, jonka työntekijät ovat ylpeimpiä omasta työnantajastaan?
Lupasin otsikossa kaksi syytä miksi suomalainen ei osta kotimaista. Annan kiellon päälle kolmannenkin. Olen melko varma, että jos joku muu kuin äiti lukee tämän kirjoituksen, löytyy lukijoiden joukosta joku, jonka mielestä on turvallisempaa ostaa ulkomailla valmistettu tuote kuin kotimainen. Tämä tietysti siitä syystä, ettei toinen suomalainen vaan pääse hyötymään hänen vaivalla ansaitsemista rahoistaan. ;)
Olipas hyviä oivalluksia ja tärkeää asiaa. Kyllä kotimaisuuden markkinointi kannattaa ja vieläpä rinta rottingilla.
VastaaPoistaKiitos. Asia on tosiaan tärkeä!
PoistaJust näin!
VastaaPoista:-)
Poista