sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Ensi viikolla kerromme jotain hyvin jännittävää...


Nyt aletaan olla todella jännän äärellä. Ei sillä, ettenkö olisi jo pitkään itse jännittänyt, hermoillut ja ollut muuten kuin tulisilla hiilillä tulevan verkkokaupan eteen töitä tehdessäni. Ensi viikolla asiat ottavat taas yhden askeleen konkreettisempaan suuntaan, kun julkaisemme kaupan nimen ja paljon muutakin tietoa kaupan sisällöstä. Tulemme myös julkaisemaan ensimmäisiä kauppamme tuotemerkkejä. 

Rakennamme Suomessa valmistettujen tuotteiden verkkokauppaa tällä hetkellä hyvin päivässä kiinni eläen. Tästä johtuen en ole vielä varma pystymmekö varmaksi kertomaan ensi viikolla edes kaikkien niiden suomalaisten valmistajien nimiä, joiden tuotteita tulee olemaan kauppamme valikoimassa jo päivänä yksi. Päivät venyvät ja viikot vierivät. Vasta aika näyttää miten nopeasti saamme asioita todellisuudessa valmiiksi.

Olen jollakin tasolla ajatellut paljon sitä hetkeä, kun kauppamme avaaminen julkistetaan. Olenhan suunnitellut sitä jo lähes vuoden. Kuitenkin nyt kun the hetki on oikeasti lähellä, tunne on erikoinen. Uskaltaako päästää irti? Onko kaikki riittävän valmista kerrottavaksi? Mitä jos olen tehnyt pahoja virheitä? On ollut helppo ajatella mielikuvissa, millainen kaupasta tulee ja mitä arvoja sen kanssa itse haluaa edustaa. Hankalampaa on olla varma, että tämä kaikki toteutuu myös oikeasti muiden ihmisten mielissä.

Kaupan nimen miettiminen on ollut todella pitkä prosessi. Ensimmäiset nimiajatukset ovat pyörineet päässäni viime kesästä alkaen ja matkan varrella nimi on vaihtunut lukuisia kertoja. Kaikki nimikandidaatit ensi viikolla julkaistavaa nimeä lukuun ottamatta ovat olleet sellaisia, että ne eivät ole oikeastaan vakuuttaneet minua itseänikään. Yrityksemme nimeksi valikoitui viime kevättalvella Suosiva Oy. Se on hyvä nimi omassa tehtävässään, mutta kaupan nimi se ei ole. 

Tulevan kauppamme nimi ei ilmestynyt sattumalta mistään tyhjästä, vaan työstin sen yhtenä iltana tytärtä nukuttaessani erään aikaisemmin päivällä käymäni keskustelun perusteella. Nimen piti olla vahva ja sellainen, että se kertoo kaiken oleellisen. Siinä ei saanut olla myöskään mitään negatiivista kaikua, mikä sulki yllättävän paljon teemaan liittyviä nimivaihtoehtoja pois. Valitettavasti.

Siinä lasta nukuttaessani pimeässä huoneessa ajatukseni lähtivät kiertämään mielikuvaa kioskin luukusta. Nimi ei liity kioskiin mitenkään, mutta pitkään jokin ajatus, josta en saanut kiinni iti mielessäni, kunnes se yhtäkkiä tuli sieltä ulos. Ihan tuosta vain. Vähän nimen muoto vielä eli, mutta lopullisen muotonsa saatuaan, ei itselleni eikä kenellekään muullekaan ole tullut kertaakaan mieleen, ettei se olisi täydellinen nimi kaupallemme.

Kaupan logoa ja värimaailmaa mietittäessä on väkisinkin joutunut pohtimaan paljon sitä, mitä näillä asioilla halutaan viestittää. Mielestäni kaikkien asioiden ei tarvitse olla aina täysin ilmeistä. Kysyin jokin aika sitten Suomalaisen valmistuksen puolesta -Facebooksivuilla miltä Suomessa valmistettuja tuotteita myyvän verkkokaupan tulisi näyttää. Sain hyviä kommentteja, vaikka otanta ei järin suuri ollutkaan. Voi kuitenkin hyvin olla, että sininen ja valkoinen saavat kaupassamme seuraa muiltakin väreiltä...

Valmista kauppaa en vieläkään pysty näyttämään, joten paljon jää vielä ensi viikon jälkeenkin katsojan oman mielikuvituksen varaan. Toivon kuitenkin, että se mielikuva tulee olemaan positiivinen ja sellainen, että mahdollisimman moni odottaisi uteliaana ja innostuneena kauppamme avautumista. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...