sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Kuka hullu vastaisi kyselytutkimukseen?

Perinteisesti insinöörivetoiset yritykset Suomessa ovat lähteneet liikkeelle keksinnöstä tai palveluideasta, jota on hiottu ja puunattu valmiiksi tuotteeksi. Vähemmälle tarkastelulle on jäänyt, että olisiko asiakkailla tarvetta tälle tarjotulle tuotteelle tai palvelulle. Olen omassa liikeideassani lähtenyt vastaamaan tarpeeseen, joka markkinoilla (ainakin itselläni) mielestäni on. Nyt kun kehiteltynä on ainakin omasta mielestä hyvä liikeidea ja toteutustavatkin ovat pääpiirteittäin mietittynä, pitäisi saada tietää miten paljon markkinoilla oikeasti on kiinnostusta ja tarvetta tuotteelleni, vai olisiko oma äiti ainoa asiakkaani. Tällä hetkellä kun vielä hyvin harva tietää liikeideaani, minun ei tarvitse lukittautua siihen mitenkään. Jos näyttää siltä, että asiakkaat haluaisivatkin jotain muuta, voin muokata ideaani tarpeen mukaisesti.

Mahdollisia asiakkaita voi kuunnella niin monella eri tavalla. Riippuen tuotteesta joskus voi riittää pelkkä silmien tai korvien avoimena pitäminen. Jos kaupungilla kulkiessa näkee joka toisen kulkijan taistelevan jotain ongelmaa vastaan tai jos julkisilla liikennevälineillä kulkiessa kuulee monen ihmisen valittavan samasta ongelmasta, on helppo tulkita, että tämä ongelma tarvitsee pikaisesti yrittäjän ratkaisemaan itsensä. Usein tarve ilmenee niinkin, että yrittäjä itse kokee jonkin asian tekemisen liian hankalaksi ja päätyy kehittämään tähän helpomman ratkaisun. Ennen tällaisen tuotteen kaupallistamista kannattaa tietysti hieman miettiä onko maailman ainoa ihminen, joka kyseistä asiaa tekee.

Käytäntö aina tietysti vasta lopulta näyttää löytävätkö asiakkaat luokseni, mutta minä olen päättänyt toteuttaa ensimmäisen ja alustavan asiakkaiden tarpeen kartoittamisen kyselytutkimuksella. En halua johdatella kyselyllä vastaajia vielä kovin paljoa, joten kysymykset ovat lähinnä ajattelutapoja kartoittavia. Jos kyselyyn aikoo vastata, niin ei tarvitse kuitenkaan olla huolissaan, sillä virallisesti hullun papereita siitä ei voi saada, vaikka ajatukset hieman nyrjähtäneitä olisivatkin.

Todellisen tarpeen kartoittamisen lisäksi itseäni kiinnostaa hyvin paljon mitkä olisivat ne oikeat toimintatavat, joilla asiakkaiden tarpeet saataisiin tyydytettyä. Myös toimintatapoja saa selvitettyä kyselyllä, mutta toisaalta pitää kuunnella hyvin tarkalla korvalla yhteistyökumppaneita ja kokeneempia virheidentekijöitä.

Joskus ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä tehdessäni toteutin viimeksi kyselytutkimuksen. Silloin välineenä oli muistaakseni todella kankeasti toteutettu word- tai excel-tiedosto, jota lähettelin yritysten talousjohtajille ympäri Suomemme maata. Sähköposteja taisi lähteä silloin lähemmäs 800 ja takaisinkin niitä sain jos en aivan väärin muista tasan 50. Enpä tiedä mitä näiden vastanneiden mielissä kyselyyn vastattaessa liikkui, mutta tuskinpa yritysten talouspäättäjät kovin suurta ylpeyttä kokivat saadessaan osallistua kovalla kiireellä ja nuoruuden innolla tehtyyn kyselyyn. Iso kiitos kuitenkin vielä heille, jotka halusivat yrittelijään nuoren miehen opinnäytetyön valmistumista tukea. Kun kyselytutkimuksen analyyseineen silloin lopulta sain maaliin, päätin, että koskaan en jätä opiskelijoiden tutkimuksiin vastaamatta, jos sellaisia minulle tarjotaan. No, enpä ole juuri tutkimusotoksiin osunut.

Riippuu tietysti jonkin verran omasta kiinnostuksesta kyselyn aiheeseen, mutta yleisesti ottaen kyselyihin vastaaminen ei ole mitään maailman mielekkäintä hommaa. Ja ne vievät aivan tautisesti aikaa. Jos kyselyssä kerrotaan, että vastaaminen kestää viisi minuuttia, se kestää kymmenen minuuttia. Jos kerrotaan, että vastaaminen kestää kymmenen minuuttia, se kestää ikuisuuden. Lopputuloksen ja luotettavuuden kannalta on tietysti kuitenkin tärkeää, että kuka ristin ottaa kantaakseen ja alkaa kyselyä täyttää, tekee sen loppuun asti. Viimeinen kysymys tulee aina lopulta vastaan ja sen jälkeen on vapauttava lähetä vastauksesi nappi. Sen painamisesta kannattaa nauttia.

Alla olevasta linkistä pääsee vastaamaan kyselyyn, jonka vastaukset kertovat toivottavasti ainakin vähän siitä, olenko menossa mahdollisten asiakkaiden mielestä oikeaan suuntaan. Minulla ei ole mitään hajua, miten kauan kyselyyn vastaamiseen menee. Olisi kuitenkin kiva, jos edes joku olisi niin hullu, että auttaisi miestä mäessä ja vastaisi kyselyyn. Anyone? Äiti?

Vastaa kyselyyn (kysely on suljettu, kiitos vastanneille)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...